Roudaamon toimitusjohtaja JP Maakannaksella on kokemusta tapahtuma-alalta jo neljältä vuosikymmeneltä. Hän aloitti työt lukioaikoina tehden ensimmäisen roudauskeikkansa vuonna 1987 Bryan Adamsin konsertissa. Maakannas oli välillä myös muissa töissä, mutta vähitellen tapahtuma-ala vei hänet mukanaan.

Vuonna 2010 Maakannas aloitti Roudaamon tuotantopäällikkönä ja siirtyi yrityksen toimitusjohtajaksi vuonna 2017. Nyt hän kertoo Roudaamon toiminnasta ja uransa ikimuistoisimmista tapahtumista.

Tapahtuma-alalla ei ole koskaan tylsää

Tapahtuma-alalla vastaan tulee välillä mitä erikoisempia haasteita. Yksi Maakannaksen uran muistettavimmista tilaisuuksista oli paperitehtaan vihkiäiset Lohjalla. Tehdas oli tapahtuman aikaan jo käynnissä, ja paperirullat lastattiin suoraan junan rahtivaunuihin tehtaan juna-asemalla. Ohjelma järjestettiin junalaiturilla, ja lastausten välinen aika oli 60 minuuttia, joten yksittäinen ohjelmanumero ei voinut kestää pidempään.

  • Eräs ministeri oli puhumassa ja puhe meinasi jatkua liian pitkään, joten hänet oli hätisteltävä pois lavalta, Maakannas muistelee.

Maakannas oli myös järjestämässä urheiluvälinekonserni Amerin tilaisuutta Espoo Areenalla, missä yleisö sai seurata aitiopaikalta tehokasta kalustamista:

  • Jään päälle tehtiin tenniskenttä, jolla kaksi maailmantähteä pelasi näytösottelun. Yleisö seurasi katsomossa tennisottelua, minkä jälkeen kenttä matotettiin heidän edessään kymmenessä minuutissa ja paikalle tulivat kokit ja ruoat. Sitten yleisölle kuulutettiin, että tulkaa syömään.

Muisteltavia tapahtumia siis riittää, ja Maakannas on tottunut selviytymään vaativistakin erikoistilanteista.

  • Toisaalta onhan se aina ihme, kun konsertin jälkeen kolmeen tuntiin pakataan 50 rekallista tavaraa. Nekin ovat logistisia ihmeitä sinänsä, hän muistuttaa.

Laajat verkostot ympäri Eurooppaa

Yritys- ja yksityisjuhlien lisäksi Roudaamo toimittaa kalustoa suurille keikoille ja tv-tuotantoihin. Jos Suomesta ei löydy jotain tarvittavaa, se tuodaan muualta. Esimerkiksi kotimaisten huippuartistien keikoille on tuotu erikoiskalusteita Pohjoismaista ja muualta Euroopasta. Suurempien keikkojen lavasteiden rakentaminen vie myös aikaa.

  • Esimerkiksi stadionkeikan rakentamiseen menee neljästä viiteen päivää ja purkuun on varattava aikaa pari päivää, kun taas Hartwall-areenan keikoilla tavarat viedään aamulla sisään ja puretaan konsertin jälkeen, Maakannas kertoo.

Entä onko asiakas joskus esittänyt toiveen, jota Roudaamo ei voi täyttää?

  • Ei tule mieleen tapausta, jossa emme ole voineet tarjota sitä, mitä asiakas toivoo. Jos suunnitelma tyssää johonkin, niin budjettiin. Meillä on hyvät Euroopan laajuiset verkostot, sillä olemme pyörineet messuilla ja tutustuneet alan ihmisiin. Ei ole tavatonta, että tuomme ulkomailta kalustoa tiettyä tapahtumaa varten.

Maakannas kertoo, että usein asiakas on ottanut kuvan muualla näkemästään ratkaisusta, jonka haluaa omaan tapahtumaansa. Siitä on paljon apua erikoisempia pyyntöjä toteutettaessa.

  • Kuva helpottaa etsimistä, jos kalusto on sellaista, mitä ei löydy Suomesta.

Kesäjuhliin panostetaan

Tapahtuma-alalla kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan, mutta kokemuksella ja ammattitaidolla selvitään myös vastoinkäymisistä. Mitkä ovat yleisimpiä haasteita, joita Roudaamo kohtaa tapahtumajärjestelyissä?

  • Se, jos tapahtuman tuottaja ei ole tehtäviensä tasalla. Haasteita tuottaa myös sääolosuhteet, kuten yllättävät myrskyt ja tuuli, joka kaataa telttoja, Maakannas kuvailee.

Maakannas kertoo, että toimivimmat tapahtumat ovat niitä, joiden ohjelman eteen asiakas on nähnyt vaivaa.

  • Kun sisältöön on laitettu aikaa ja rahaa, lopputulos on parhaimmillaan. Nykyään niihin panostetaankin entistä enemmän.

Tähän aikaan vuodesta tyypillisimpiä tapahtumia ovat yritysten kesäjuhlat, joita järjestetään etenkin ennen juhannusta. Myös valmistujaisissa käytetään paljon kalustevuokrausta.

  • Kesäjuhlissa käytetään paljon Helsingin rantoja ja saaria. Sinne viedään esimerkiksi kalusteet ja pari telttaa. Lakkiaisviikonlopun lähestyessä meillä alkaa somessa kamppis, jossa tarjotaan tietty alennusprosentti. Nykyään ihmiset panostavat enemmän lakkiaisiin, ja niihin ollaan valmiita laittamaan rahaa.